Конспект уроку світової літератури 10 клас
Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Психологізм творчості
письменника в романі. Новаторство Стендаля в реалістичному відтворенні
художньої моделі суспільства й людини
Мета: показати художню
майстерність автора у використанні психологізму, відтворенні мистецької моделі
сучасного йому світу, новаторство письменника; розвивати навички
літературознавчого аналізування епічного твору, уміння висловлювати свої думки
з різних питань, обґрунтовувати їх; виховувати кращі людські якості, естетичні
смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до
нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід УРОКУ
I. Організаційний момент
II.Мотивація навчальної
діяльності
Учитель. Жанр
соціально-побутового роману за часів Стенда-ля вже був певною мірою розроблений
письменниками. Стендаль розглянув його з нової точки зору, як «дзеркало, з яким
ідеш великою дорогою. Воно відбиває то блакитне небо, то брудні калюжі й
вибоїни. Іде людина і несе те дзеркало, а ви цю людину звинувачуєте в
неморальності! Її дзеркало відбиває багно, а ви звинувачуєте людину! Логічніше
звинувачувати велику дорогу з її калюжами, а ще певніше — доглядача дороги,
який допускає, щоб на ній стояли калюжі та скупчувалось багно». Про психологізм
творчості й новаторство Стендаля та його художні здобутки ми поміркуємо
сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення
теми й мети уроку
ІV. Формування вмінь та навичок
1. Слово вчителя
«Червоне і чорне» — переконливе свідчення новаторства Стендаля-романіста.
Тут органічно пов'язані риси психологічного та соціального роману.
Пригадаймо, психологічний роман — різновид роману, у
якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й
суперечності в душі героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.
Виражається це поєднання, зокрема, у тому, що головну
тему твору — зіткнення різних історичних часів (духу Великої революції,
інстинктивним носієм якого є Жульєн, і нудної повсякденності Реставрації) —
письменник розглядає саме як психологічну проблему і внутрішній конфлікт
головного героя на тлі широкої панорами французького суспільства; зі звичайної
кримінальної хроніки Стендаль зробив справжню «хроніку ХІХ століття».
2. Самостійна
робота учнів
Учитель. Складіть схему
основних груп французького суспільства часів Стендаля та їх представників;
зробіть висновки.
Очікувані
висновки • У романі змальовано основні прошарки французького
суспільства тих часів (нова буржуазія (Вально) і стара аристократія (де
Реналь), великий світ політики (де Ла-Моль)); провінційні міста Вер'єр та
Безансон, столиця Франції Париж; боротьбу між єзуїтами та янсеністами та ін. •
Кожен характер психологічно вмотивований, що є новим авторським внеском
Стендаля в літературу.
Вища
аристократія Парижа
Маркіз де Ла-Моль, його донька Матильда, відвідувачі їх салону та ін.
Духовенство Безансона
Абат Пірар, Фрілер, єпископ, семінаристи та ін.
Мешканці
провінції (місто Вер'єр)
Дворянство: де Реналі; буржуазія: Вально, Фуке;
духовенство: абати Шелан, Малон; міщанство: Сорелі, полковий лікар, полковий
мировий суддя
3. Слово вчителя
з елементами бесіди
Новаторським у творі Стендаля є також об'єктивне та критичне зображення
звичаїв різних верств суспільства. Знайдіть цьому підтвердження у тексті;
процитуйте відповідні епізоди.
Очікувані
відповіді
• «"Мені треба випити пуншу і танцювати до знемоги,— сказала вона сама
собі,— оберу зараз найблискучішого кавалера і за всяку ціну приверну загальну
увагу. А ось, до речі, цей знаменитий зухвалець граф де Фервак". Вона
прийняла його запрошення і вони пішли танцювати».
• «"Подивимось,— думала вона,— хто з нас двох зухваліший, але, щоб досхочу
поглузувати з нього, треба його викликати на розмову". Скоро всі інші пари
танцювали кадриль тільки для годиться — нікому не хотілося пропустити жодної з
дотепних і дошкульних реплік Матильди. Пан де Фервак був у замішанні: за
браком думок він вдавався до красивих фраз і корчив незадоволені міни.
Матильда, що була роздратована, жорстоко з нього глузувала і набула в його
особі ворога».
• Зображені звичаї вищого світу: суцільні розваги, лицемірство, інтриги,
плітки, відсутність серйозних думок та ін.
Твір Стендаля «Червоне і чорне» містить у собі й риси філософського
роману, що також є новаторським підходом автора.
Герої роману постійно сперечаються з приводу
найскладніших філософських, ідеологічних, естетичних тем свого часу. Наприклад,
на балу Жульєн обговорює з графом Альтамірою можливість застосування насильства
заради досягнення благородної мети. Пригадайте цей епізод: «Ну, знаєте,— сказав
Жульєн,— мета виправдовує засоби; якби я був не такою незначною пилинкою, а
мав би хоч яку-небудь владу, я б наказав повісити трьох, щоб врятувати життя
чотирьом».
• Прокоментуйте процитований епізод. Як ви вважаєте, під впливом чиїх ідей в
Жульєна Сореля виникла така думка? (Наполеона, яким він таємно
захоплювався.)
• Прокоментуйте вислів одного із персонажів роману: «Політика — то камінь,
прив'язаний на шию літератури, який може її потопити менш ніж за півроку.
Політика серед витворів уяви — те саме, що постріл з пістолета під час
концерту. Цей звук оглушливий, але позбавлений будь-якої виразності. Він не
гармонує з жодним інструментом». (Мистецтво не повинно служити політиці,
підпорядковуватися їй.)
4. Колективне
творче узагальнення
Учитель. Підсумуйте
сказане й узагальніть риси новаторства роману Стендаля «Червоне і чорне».
Очікувані
відповіді
•
Психологізм.
• Об'єктивне й критичне зображення дійсності.
• Філософічність.
• Широке застосування прийому контрастів.
V. Домашнє завдання
Підготуватися до
написання класного твору.
Орієнтовні теми
1)«Внутрішня драма головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне»: шлях
від наполеонізму до злочину».
2)«"Червоне" і "чорне" в романі Стендаля "Червоне і
чорне"».
3)«Роль жіночих образів у долі Жульєна Сореля та втіленні авторського задуму
в романі Стендаля "Червоне і чорне"».
III.Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна
вправа «Мікрофон»
Продовжте
речення:
• На мій погляд,
роман Стендаля «Червоне і чорне» співзвучний нашому часові тим, що...
Немає коментарів:
Дописати коментар