Конспекти уроків: 10кл "Червоне і чорне"

Конспект уроку світової літератури 10 клас

Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля в реа­лістичному відтворенні художньої моделі суспільства й людини
Мета: показати художню майстерність автора у використанні психологізму, відтворенні мистецької моделі сучасного йому світу, новаторство письменника; розвивати нави­чки літературознавчого аналізування епічного твору, уміння висловлювати свої думки з різних питань, об­ґрунтовувати їх; виховувати кращі людські якості, естетичні смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід УРОКУ
I. Організаційний момент
II.Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Жанр соціально-побутового роману за часів Стенда-ля вже був певною мірою розроблений письменниками. Стендаль розглянув його з нової точки зору, як «дзеркало, з яким ідеш ве­ликою дорогою. Воно відбиває то блакитне небо, то брудні калюжі й вибоїни. Іде людина і несе те дзеркало, а ви цю людину звинува­чуєте в неморальності! Її дзеркало відбиває багно, а ви звинувачу­єте людину! Логічніше звинувачувати велику дорогу з її калюжа­ми, а ще певніше — доглядача дороги, який допускає, щоб на ній стояли калюжі та скупчувалось багно». Про психологізм творчості й новаторство Стендаля та його художні здобутки ми поміркуємо сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Формування вмінь та навичок
1. Слово вчителя
«Червоне і чорне» — переконливе свідчення новаторства Стендаля-романіста. Тут органічно пов'язані риси психологічного та со­ціального роману.
Пригадаймо, психологічний роман — різновид роману, у якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності в душі героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.
Виражається це поєднання, зокрема, у тому, що головну тему твору — зіткнення різних історичних часів (духу Великої рево­люції, інстинктивним носієм якого є Жульєн, і нудної повсякден­ності Реставрації) — письменник розглядає саме як психологічну проблему і внутрішній конфлікт головного героя на тлі широкої панорами французького суспільства; зі звичайної кримінальної хроніки Стендаль зробив справжню «хроніку ХІХ століття».
2. Самостійна робота учнів
Учитель. Складіть схему основних груп французького су­спільства часів Стендаля та їх представників; зробіть висновки.
Очікувані висновки • У романі змальовано основні прошарки французького суспіль­ства тих часів (нова буржуазія (Вально) і стара аристократія (де Реналь), великий світ політики (де Ла-Моль)); провінційні міста Вер'єр та Безансон, столиця Франції Париж; боротьбу між єзуїтами та янсеністами та ін. • Кожен характер психологічно вмотивований, що є новим автор­ським внеском Стендаля в літературу.
                              Вища аристократія Парижа
Маркіз де Ла-Моль, його донька Матильда, відвідувачі їх салону та ін.

Духовенство Безансона
Абат Пірар, Фрілер, єпископ, семінаристи та ін.

                        Мешканці провінції (місто Вер'єр)
Дворянство: де Реналі; буржуазія: Вально, Фуке; духовенство: абати Шелан, Малон; міщанство: Сорелі, полковий лікар, полковий мировий суддя

3. Слово вчителя з елементами бесіди
Новаторським у творі Стендаля є також об'єктивне та критичне зображення звичаїв різних верств суспільства. Знайдіть цьому під­твердження у тексті; процитуйте відповідні епізоди.
Очікувані відповіді
    «"Мені треба випити пуншу і танцювати до знемоги,— сказа­ла вона сама собі,— оберу зараз найблискучішого кавалера і за всяку ціну приверну загальну увагу. А ось, до речі, цей знаме­нитий зухвалець граф де Фервак". Вона прийняла його запро­шення і вони пішли танцювати».
    «"Подивимось,— думала вона,— хто з нас двох зухваліший, але, щоб досхочу поглузувати з нього, треба його викликати на розмову". Скоро всі інші пари танцювали кадриль тільки для годиться — нікому не хотілося пропустити жодної з дотепних і дошкульних реплік Матильди. Пан де Фервак був у замішан­ні: за браком думок він вдавався до красивих фраз і корчив незадоволені міни. Матильда, що була роздратована, жорстоко з нього глузувала і набула в його особі ворога».
    Зображені звичаї вищого світу: суцільні розваги, лицемірство, інтриги, плітки, відсутність серйозних думок та ін.
Твір Стендаля «Червоне і чорне» містить у собі й риси філософ­ського роману, що також є новаторським підходом автора.
Герої роману постійно сперечаються з приводу найскладніших філософських, ідеологічних, естетичних тем свого часу. Напри­клад, на балу Жульєн обговорює з графом Альтамірою можливість застосування насильства заради досягнення благородної мети. Пригадайте цей епізод: «Ну, знаєте,— сказав Жульєн,— мета ви­правдовує засоби; якби я був не такою незначною пилинкою, а мав би хоч яку-небудь владу, я б наказав повісити трьох, щоб врятувати життя чотирьом».
    Прокоментуйте процитований епізод. Як ви вважаєте, під впли­вом чиїх ідей в Жульєна Сореля виникла така думка? (Наполеона, яким він таємно захоплювався.)
    Прокоментуйте вислів одного із персонажів роману: «Політи­ка — то камінь, прив'язаний на шию літератури, який може її потопити менш ніж за півроку. Політика серед витворів уяви — те саме, що постріл з пістолета під час концерту. Цей звук оглушливий, але позбавлений будь-якої виразності. Він не гармонує з жодним інструментом». (Мистецтво не повинно служити політиці, підпорядковуватися їй.)

 4. Колективне творче узагальнення
Учитель. Підсумуйте сказане й узагальніть риси новаторства роману Стендаля «Червоне і чорне».
Очікувані відповіді
    Психологізм.
    Об'єктивне й критичне зображення дійсності.
    Філософічність.
    Широке застосування прийому контрастів.

V.         Домашнє завдання
Підготуватися до написання класного твору.
Орієнтовні теми
1)«Внутрішня драма головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне»: шлях від наполеонізму до злочину».
2)«"Червоне" і "чорне" в романі Стендаля "Червоне і чорне"».
3)«Роль жіночих образів у долі Жульєна Сореля та втіленні ав­торського задуму в романі Стендаля "Червоне і чорне"».

III.Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
•  На мій погляд, роман Стендаля «Червоне і чорне» співзвучний нашому часові тим, що...


Немає коментарів:

Дописати коментар